SPORTSTYPER DER IKKE KAN ANBEFALES:

 

• Holdsport (fodbold, hockey, basket) er ikke godt for mennesker med rygskader på grund af spillets høje tempo og kollisioner.

 

• Golf og tennis. Spillere skal lave skarpe og kraftfulde sving med kroppen, hvilket utvivlsomt kan fremkalde en forværring af sygdommen. På grund af skarpe bevægelser med hænderne er der risiko for at få en ordentlig forstrækning af rygmusklerne.

 

• Roning. Risiko for forstrækning af rygmusklerne.

 

• Vægttræning: løft af tunge genstande er ryggens værste fjende.

 

• Slalom. Stor risiko for rygradstraumer.

ANBEFALEDE SPORTSTYPER:

• Svømning. Regelmæssig svømning styrker skeletmusklerne, forbedrer fleksibiliteten i led, aktiverer kropsfunktioner og især vejrtrækningen forbedres. Når man svømmer, vil rygsøjlen, benmusklerne og leddene være mindre belastede. For effektiv træning anbefaler vi at svømme 3 gange om ugen, ikke mindre end 30 min. ad gangen. Inden man går i vandet skal man lave strækøvelser. Det er anbefalet at svømme ryg, crawl og ikke bryst, da ryggen bliver svajet og man risikerer at forstrække lænden. Hvis du lider af rygsmerter, anbefaler vi et individuelt træningsprogram baseret på vores fysioterapeutiske råd. I vandet er ryggen og leddene mindre belastede på grund af opdriften.

• Cykling. Når man cykler belaster man ikke led, muskler og sener nær så meget. Når man cykler, udfører man cykliske bevægelser, samtidig med at musklerne i arme og ben udstrækkes. Denne aktivitet styrker udholdenheden, fremmer kardiovaskulær og respiratorisk aktivitet, styrker hjertemusklen og hjælper med vægttab. Det anbefales at cykle 3 gange om ugen, i starten op til 30 min. Husk, at du ikke må bukke dig fremover, ligesom man ser det i cykelløb, men du skal sidde med en rank ryg.

• Gåture med vandrestave. Dette er en fantastisk træning ude i det fri, der:

 

- får dig til at slappe af efter en lang dag med stress og træthed i ryggen, skuldrene og nakken, mindsker stress;

 

- retter op på din holdning og gang;

- reducerer belastning på leddene;

- suppleret med korrekt kost hjælper med at regulere vægten;

- forbedrer fysiske form, tilfører energi og selvtillid;

- reducerer blodtryk og kolesterol;

- passer godt til dem, der aldrig har trænet og ikke kan lide de traditionelle former for sport og fitnesscentre;

• Regelmæssige gåture i det fri er på enhver tid på året den mest tilgængelige fritidsaktivitet. Gåture skal kombineres med en korrekt vejrtrækning. Gåturens tempo skal svare til alderen, fysisk egnethed og skal gradvist stige, det vil sige at man skal vælge en strækning, hvor man går i hurtigere tempo. Hvis du ikke mister pusten, kan man betragte disse gåture som din daglige træning.

Skriv til os

Copyright © 2017 RM Massage - http://www.rmmassage.dk

  • Facebook Social Icon
  • YouTube Social  Icon