TRIN 2: DEN KORREKTE HELBREDENDE TRÆNING

 

Der er intet, der vil lindre rygsmerter mere end en konstant motionsterapi. Derfor skal man træne ryg, mave og bækkenmuskler tilstrækkeligt længe og intenst: dette får ryggen til at slappe af og vil samtidigt styrke den, smerterne aftager og forsvinder til sidst.

 

Påbegynd hver gang med bevægelsesøvelser, fortsæt derefter med strækøvelser og til sidst afslut med styrkeøvelser. Start med de lette øvelser, og efter indøvelse af disse samt efter opvarmning fortsæt med de sværere.

 

Varigheden af øvelser og antallet af gentagelser hver uge bestemmes bedst af fysioterapeuten.

 

NB! Husk, at træningsøvelser ikke må volde smerte, ellers skal du straks stoppe med dem og fortsætte med nogle andre.

 

Mobilitet og afslapning af ryghvirvler

Dette opnås ved langsomme bevægelser indtil smertegrænsen, for gradvist at få rørt den stive og smertefulde ryg. Øvelserne skal udøves teknisk korrekt, uden anstrengelser for ryggen, hvilket giver de bedste resultater.

 

Strækøvelser

Stræk er en form for øvelse, hvor man fokuserer på en specifik muskel eller sene (eller en muskelgruppe), som man bevidst strammer eller strækker ud, for at forbedre musklens elasticitet eller musklens tonus (evnen til at holde til trykket uden besvær).

 

Fordele ved strækøvelser

• Øger fleksibilitet og bevægelsesamplitude.

• Efter træningen reduceres musklernes tonus og hjælper med at slappe af.

• Afslapper èn mentalt og mindsker stres.

• Hjælper med at opretholde korrekt kropsholdning. Kronisk spændte muskler bidrager til en dårlig kropsholdning, hvilket igen kan påvirke funktionen af vores indre organer, for ikke at nævne udseendet.

• Mindsker rygsmerter.

• Forbedrer blodcirkulationen. Blodcirkulation og øget ilttilførsel hjælper med at fjerne affaldsstoffer i musklerne.

• Hjælper med at forebygge skader ved at reducere modstanden i vævene omkring leddene.

• Strækøvelser forbedrer stofskifte og giver dig en følelse af lethed.

 

 

Træning i svømmehal

 

Øvelser udføres i vand, i en naturlig og behagelig stilling. På grund af vands egenskaber bliver kroppen lettere, rygraden udsættes for meget lav belastning, musklerne afslappes og man oplever en delvis vægtløshed. I vandet er det lettere og næsten smertefrit at udføre både passive og aktive terapeutiske handlinger.

Vandet afslapper musklerne grundigt, derfor er det mere gavnligt at udføre strækøvelser i vandet end på jorden.

Fordele:

• smerter mindskes og forsvinder helt

• musklerne styrkes

• fleksibilitet i led og rygraden øges

• udholdenheden forbedres

• sygdommens fremskridt standses

• godt humør fremmes

 

Så som du kan se, er korrekt form for motion og ordentlig hvile – de to ingredienser, der får din rygsmerte til at forsvinde. Dette er en del af det mest effektive system, vi har skabt gennem vores mangeårige professionelle praksis.

 

Derfor lad os nu tage det sidste skridt, så du kan helbrede din ryg på den kortest mulige tid så du igen kan føle dig stærk, selvsikker og sund, som du på nuværende tidspunkt længes efter.

Skriv til os

Copyright © 2017 RM Massage - http://www.rmmassage.dk

  • Facebook Social Icon
  • YouTube Social  Icon